“JUSTÍCIA SALARIAL”-Manifest Jornada Mundial del Treball Digne – 07.10.2022

Justicia Salarial

Un any més, el 7 d’octubre celebrem la Jornada Mundial del Treball Digne, convocada per la Confederació Sindical Internacional (CSI), amb el lema: “JUSTÍCIA SALARIAL”

En la quinzena edició d’aquesta efemèride fonamental per als treballadors i treballadores, CCOO de Catalunya, UGT de Catalunya, la Fundació Pau i Solidaritat, la Fundació Josep Comaposada – Sindicalistes Solidaris i la Unió Sindical Obrera de Catalunya (USOC) volem reafirmar el nostre compromís en la lluita global pel treball digne arreu del món, especialment davant l’augment galopant de la inflació. Aquesta, tal com reconeix la CSI, ha estat “promoguda per l’afany de lucre” del poder corporatiu “que controla l’energia, el transport, els aliments i altres productes bàsics” i està abocant a la pobresa una gran part de la classe treballadora mundial.
Algunes dades mundials (CSI, 2021) ens il·lustren la situació actual:
— En el 87 % dels països s’ha vulnerat el dret a la vaga.
— En el 79 % dels països s’ha vulnerat el dret a la negociació col·lectiva.
— En el 77 % dels països s’ha vulnerat el dret a formar un sindicat o a afiliar-s’hi.
— En 13 països s’han assassinat sindicalistes.
— Els treballadors i treballadores es van veure exposats a actes de violència en 50 països.
— En el 66 % d
els països la classe treballadora no té accés a la justícia o el té restringit.
— Es van registrar detencions de treballadors i treballadores en 69 països.
— Els pitjors 10 països del món per treballar-hi i/o ser sindicalista són: Bangladesh, Bielorússia, Brasil, Colòmbia, Egipte, Swazilàndia, Filipines, Guatemala, Myanmar i Turquia.
— Més de la meitat de les llars mundials té dificultats per subsistir i el 10 % ja no pot fer front al cost dels productes bàsics.
— Tot i la pandèmia, des del 2020 han sorgit 573 nous multimilionaris que controlen el 13,9 % del PIB mundial, mentre que, cada dia, més de 700.000 persones més es veuen abocades a la pobresa.
Davant d’aquest context, és urgent exigir i promoure un nou contracte social basat en:
— La justícia salarial.
— El respecte dels drets humans de la classe treballadora.
— La defensa del dret a la igualtat i a la no-discriminació.
— Un model de protecció social que vetlli per totes les persones.
— La construcció d’una economia mundial inclusiva i basada en la justícia social.
— La defensa efectiva de les llibertats sindicals.
Per tot això, i en coherència am
b la necessitat mundial de reivindicar un treball digne, com a mecanisme de construcció d’un nou contracte social per a tothom i de garantir el compliment de l’Agenda 2030:
— Demanem la construcció d’un nou contracte social que garanteixi els drets humans laborals i les llibertats sindicals com a mecanisme d’acció col·lectiva de la classe treballadora mundial.
— Demanem un nou contracte social basat en la justícia salarial.
— Demanem un nou contracte social que asseguri més protecció i creació d’ocupació de qualitat, que prevegi les mesures de protecció social necessàries i que inclogui normes i disposicions globals per garantir llocs de treball segurs, com un dret fonamental al món i aquí, a casa nostra.
— Demanem un nou contracte social que permeti la mateixa participació econòmica de les dones, de la població migrant i del jovent, i la seva protecció davant la discriminació.
— Demanem un nou contracte social en què les mesures per fer front a la crisi econòmica no siguin a costa dels treballadors i treballadores i dels serveis públics.
— Demanem un nou contracte social amb polítiques nacionals i internacionals que fomentin la solidaritat a escala global per assolir l’ODS número 8, sobre treball digne i creixement econòmic, com a instrument per a la consecució de la resta dels objectius de desenvolupament sostenible.
— Demanem un nou contracte social que promogui més coherència en les polítiques públiques per garantir serveis públics universals i de qualitat.
— Demanem un nou contracte social perquè el treball digne sigui la prioritat permanent de l’agenda política nacional i internacional a tots els àmbits.
— Demanem un nou contracte social per garantir la construcció d’un nou model econòmic inclusiu basat en un model de transició justa i de plena ocupació fonamentat en el treball digne.
— Demanem un nou contracte social basat en la configuració de normes de dret internacional públic, com el tractat vinculant, que estableixin mecanismes de seguiment, de control i de sanció en cas de vulneració dels drets humans per part de les empreses.
El treball digne garanteix una societat basada en la justícia social!