El Salvador: continuen creixent les desigualtats

Formacio Melmelada

Després de la pandèmia que va impedir els desplaçaments al Salvador, aquest mes de gener Sindicalistes Solidaris va tornar al país llatinoamericà per fer el seguiment sobre el terreny dels projectes. Quedaven enrere més de dos anys de videoconferències amb els sindicats i les contraparts locals per analitzar les necessitats de la població i adequar les activitats per optimitzar els recursos i avançar en la lluita contra les desigualtats.

El Salvador està en alerta alimentària; les més de cinquanta Cooperatives pel Treball Digne que Sindicalistes Solidaris ha impulsat s’han mostrat com una bona eina per fer-hi front en les comunitats més empobrides. Per això, una de les primeres iniciatives que s’han reforçat és l’ampliació i consolidació de les cooperatives.

En les trobades amb membres de les cooperatives es va veure que la iniciativa pilot empresa en algunes de les comunitats d’afegir un hort ecològic i un obrador de melmelades i conserves ha ajudat a minimitzar els impactes d’aquesta crisi alimentària. Per fer les melmelades es compren fruites a productors i productores locals, fomentant l’economia social i de proximitat i evitant vessaments innecessaris de CO² al medi ambient en el transport de matèries. Aquestes melmelades serveixen per elaborar pastissos i també es venen directament als membres de les comunitats. Els horts també són una font de preservació de l’entorn, ja que les formacions del tècnic agrícola es fan en cultiu ecològic que no contamina i regenera el sòl. Les verdures de l’hort tenen un triple destí: d’una banda, serveixen per elaborar productes de la cooperativa (pizzes i empanades), també serveixen per a la venda directa a la població i, finalment, se’n fa conserves que també són venudes o utilitzades per elaborar productes de la fleca. Darrerament, i a iniciativa del Caserío de Cruz Verde, s’està incorporant a les cooperatives una petita bassa on es cria Tilapia, un peix que aporta molts nutrients a la població i que es reprodueix i creix ràpidament.

Durant la visita també vam poder copsar la creixent preocupació per l’estat d’excepció decretat pel Govern el mes de març de 2022 i que s’ha prorrogat fins a finals del 23. Sota el pretext del control de les maras i la violència, s’estan coartant drets i llibertats individuals i col·lectius i s’han detingut sense cap mena de garantia més de 80.000 persones, entre elles molts sindicalistes.  A més a més, això està comportant dificultats afegides a l’hora de fer les activitats dels projectes, ja que cal sol·licitar permís per a qualsevol acció o formació i, sovint, es deneguen sense cap mena de justificació.

Els diversos Espais Dona que Sindicalistes Solidaris impulsa a les zones maquileres per defensar els drets humans, laborals i sindicals de les treballadores es veuen greument afectats per aquestes restriccions arbitràries, fet que dona ales a les empreses transnacionals establertes per augmentar el grau de vulneracions de drets.

Sindicalistes Solidaris també impulsa projectes de coneixement i promoció de salut sexual reproductiva i lluita contra la violència de gènere al país, tant entre les treballadores de les maquiles com als centres educatius. En aquest darrer escenari i amb la participació de SITES, sindicat de treballadors i treballadores de l’ensenyament, desenvolupem un projecte pioner dins de les escoles amb docents, personal educatiu, alumnat i famílies. L’elevat nombre d’embarassos entre nenes de 10 a 17 anys al país que acaben abandonant l’escola i són rebutjades i expulsades de les famílies i de les comunitats, va fer que els mestres incorporessin la formació en aquest camp com a part de la seva defensa d’un treball digne. Cal destacar que la figura d’una psicòloga que treballa en els centres educatius dins del marc del projecte ha propiciat que per primera vegada en la història del país, les direccions dels centres denunciessin davant de les autoritats la violació de tres nenes que van quedar embarassades i que, a poc a poc, les famílies vagin agafant consciència de la gravetat de la situació que pateixen aquestes criatures.

Aquests són els tres eixos en què Sindicalistes Solidaris continuarà treballant en els pròxims mesos, sempre amb el treball digne i l’equitat de gènere com a columna vertebral dels projectes que es realitzen en aquest país centreamericà.