RETROCÉS EN ELS DRETS SINDICALS AL MÓN

La Confederació Sindical Internacional (CSI) a l’informe anual de 2022 sobre els drets de les treballadores i treballadors arreu del món, destaca que en l’últim any ha augmentat de forma preocupant el nombre de països en què no es permet el dret a formar o afiliar-se a un sindicat;  destaquen els casos de l’Afganistan, Burkina Faso, Myanmar, Síria i Tunísia.

Les limitacions per a la lliure sindicalització afecten el 77% dels 150 països analitzats on hi ha algun tipus d’organització sindical afiliada al CSI, amb el que això comporta per a les organitzacions que són reprimides. Els casos més greus de repressió a l’activitat de sindicats independents s’han produït a l’Afganistan, Bielorússia, Egipte, Jordània, Hong Kong, Myanmar i el Sudan.

Les situacions de violència física contra els treballadors i les treballadores també han augmentat. S’han produït assassinats de representants sindicals en 13 països, a més de detencions arbitràries en 68 dels països analitzats, vulnerant-se drets fonamentals per a l’activitat sindical com el dret a vaga i a la negociació col·lectiva.

Conèixer aquesta realitat ha de servir per continuar lluitant per un marc de respecte als drets sindicals que permeti l’activitat segura i amb garanties.