Acaba la primera fase del projecte «Joves i treball digne al Marroc»

Sindicalisme Marroc

La situació dels i les joves al Marroc és d’alta vulnerabilitat a causa de problemes estructurals al país que els deixa en un espai indefinit, sense accés ni a la formació ni al món del treball. Els joves representen el 35% de la població marroquina, però les polítiques governamentals els ignoren i no tenen en compte les seves necessitats i aspiracions, cosa que produeix un desencant que els porta a plantejar-se la immigració cap a Europa. Els joves tarden molt a incorporar-se al mercat laboral i quan ho fan és en unes situacions altament precàries. Això també fa que la participació dels joves en el món sindical sigui molt minsa i tardana, cosa que fa envellir les estructures sindicals i es perdi tota l’energia que el jovent pot aportar a la vida sindical.

Per això, des de Sindicalistes Solidaris i la Central Democràtica del Marroc (CDT), es va iniciar el projecte «Joves i treball digne al Marroc» adreçat a sensibilitzar i mobilitzar els joves marroquins, que s’ha desenvolupat en 25 regions del Marroc, abastant gran part del territori del país. L’objectiu és donar veu i fomentar la participació del jovent a la societat i al sindicat per tal que tinguin el paper que els correspon i incorporar-los a la vida sindical.

A la primera fase, de setembre de 2019 a novembre de 2020, i malgrat les dificultats causades per la pandèmia de la covid-19, s’ha format els i les joves en drets humans, legislació, drets laborals i en els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), especialment en el número 8, referent al treball digne.

Durant el primer trimestre del projecte es van elaborar els materials pedagògics, sota la coordinació de l’Escola del Treball Digne. Al desembre es va dur a terme el curs de formador de formadors a la ciutat de Casablanca, amb la participació el secretari general de la CDT Marroc, els membres de l’Escola del Treball Digne i la tècnica de Sindicalistes Solidaris.

Entre el gener i principis de març es van fer cursos de formació presencials en diferents ciutats del país. A partir de la primera setmana de març el Govern va decretar l’estat d’alarma a causa de la covid-19 i es van haver de suspendre totes les formacions. A partir d’aquí, el projecte s’ha de repensar i es decideix començar a treballar per organitzar les formacions de manera virtual. Durant la primavera de 2020 es va dotar de material informàtic a la CDT i es va posar en marxa la web de l’Escola de Treball Digne per tal de facilitar informació i formació al jovent.

En finalitzar el projecte s’havien realitzat 17 cursos, entre presencials i online, en els quals hi han participat 337 persones, de les quals 246 homes (73%) i 91 dones (27%).

La formació online ha sigut complicada per la bretxa digital existent, sobretot en les zones rurals i més empobrides i per la negativa de moltes dones que no volien ser vistes en videoconferències.

Actualment, s’està treballant en la segona fase del projecte, donant rellevància a l’ús de les eines digitals com a vehicle de cohesió i agitació del moviment sindical juvenil del Marroc.

Aquesta primera fase del projecte «Joves i Treball Digne» al Marroc ha estat finançada pels ajuntaments de Granollers i Sant Feliu de Llobregat.